منشور حقوق بیمار |
- دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است .
این خدمات باید محترمانه، صادقانه، عادلانه، سریع و فارغ از تبعیض باشد. شرایط خاص بیمار(ناشنوا، کودک، زبان بیگانه و ...) در نظرگرفته شود. در شرایط اورژانسی فارغ از الزام به تامین هزینه ، همراه و با فراهم سازی ، زمینه انتقال به مراکز مناسب دیگر باشد.
|
- اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
اطلاعات شامل : هزینه های احتمالی، بیمه ها، نام و مسئولین اعضای کادر درمان، مفاد منشور حقوق، نقاط ضعف و قوت و عوارض احتمالی روش درمان، نحوه دسترسی به پزشک معالج، آموزش های لازم و تصاویراطلاعات ثبت شده در پرونده.
|
- حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار باید محترم شمرده شود
.بیمار در موارد ذیل حق انتخاب دارد : انتخاب پزشک معالج، مرکزخدمات دهنده و نظرخواهی از پزشک دوم، شرکت در پژوهش، قبول یا رد درمان پیشنهادی پس از آگاهی و در صورت عدم وجود خطر زمان کافی جهت تصمیم گیری و انتخاب .
|
- اصل رازداری و احترام به حریم خصوصی بیمار رعایت شود.
باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود و امکانات لازم بدین منظور فراهم شود. فقط بیمار ، گروه درمانی و افراد قانونی مجاز حق دسترسی به اطلاعات بیمار را دارند. همراهی فرد معتمد در مراحل تشخیصی حق بیمار است مگر اینکه خلاف ضرورت پزشکی باشد.
|
- دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود، بدون اختلال درکیفیت خدمات دریافتی به مقامات ذیصلاح شکایت کند و از نتایج شکایت خود آگاه و در صورت صحت ادعا، خسارت وارده جبران شود.
|